Scientific Articles

Alexandra Tacke has published various scientific articles on a variety of topics like historical narrations and identity politics, male and female identities, inter-media affairs as well as representation of disabilities and blindness in film.

Articles

  • Verschlingende Wände und sprechende Tapeten – Édouard Vuillard’s Interiors, Gustav Klimt’s Frauenporträts und Charlotte Perkins Gilman’s Gelbe Tapete (1892) [Devouring Walls and Talking Wallpaper – Édouard Vuillard’s Interiors, Gustav Klimt’s Portraits of Women and Charlotte Perkins Gilman’s Narration The Yellow Wallpaper (1892)]. In: Julia Freytag, Astrid Hackel and Alexandra Tacke (Publishers): Gegen die Wand. Subversive Positionierungen von Autorinnen und Künstlerinnen. [Against the Wall. Subversive Positions of Female Autors and Artists]. Berlin: Neofelis Verlag 2021.
  • with Julia Freytag and Astrid Hackel: Einleitung. Umwandlungen, Verwandlungen und Anwandlungen [Introduction. Conversions, Transformations and Impulses]. In: Julia Freytag, Astrid Hackel and Alexandra Tacke (Publishers): Gegen die Wand. Subversive Positionierungen von Autorinnen und Künstlerinnen [Against the Wall. Subversive  Positions of Female Autors and Artists]. Berlin: Neofelis Verlag 2021.
  • Work Hard – Play Hard: Paul Fejos’ Lonesome (1928) und Dirk Lütters Die Ausbildung (2011) im Vergleich [A comparison of Paul Fejos’ Lonesome (1928) and Dirk Lütters The Apprenticeship]. In: Alexandra Tacke, Ulrike Vedder (Publisher): Arbeitswelten in Literatur und Film. Weimarer Republik und heute im Vergleich. [Working Environments in Literature and Film. A Comparison of the Weimar Republic and Today]. Wiesbaden: VS Springer 20??.
  • Blinde im Blick: Martin Roemers The Eyes of War (2012) und das Werk von Evgen Bavčar [An Eye on the Blind: Martin Roemers The Eyes of War (2012) and the works of Evgen Bavčar.]. In: Anne-Kathrin Reulecke, Magarete Vöhringer (Publishers): Sehstörungen. Grenzwerte des Visuellen in Künsten und Wissenschaften [Visual Impairments. Boundaries of the Visual in Arts and Sciences]. Berlin: Kadmos 2019.
  • Die Defloration der Bilder. Lars von Triers Nyph()maniac [The Defloration of Images. Lars von Trier’s Nyph()maniac]. In: Renate Möhrmann (Publisher): »Da ist denn auch das Blümchen weg«. Die Entjungferung – Fiktionen der Defloration [»The Bloom is Off the Rose«. The Loss of Virginity – Fictions of Defloration]. Stuttgart: Alfred Körner Verlag 2017, p. 149-165.
  • Fräulein Elses Begehren: Kolorierungen von Emotionen in Arthur Schnitzlers Novelle und in Manuele Fiors Comic [Miss Else’s Desire: Colorations of Emotions in Arthur’s Novella and in Manuele Fior’s Graphic Novel]. In: Studia Germanica Posnaniensia XXXVI, Main Topic: Temperaturen des Begehrens. Sinnliche Präsenz und kulturelle Repräsentationen [Temperatures of Desire. Sensory Presence and Cultural Representations, published by Joanna Drynda and Monika Szczepaniak, p.139-158.
  • Einleitung. Eine Filmgeschichte der Blindheit [Introduction. A History of Blindness in Film]. In: Alexandra Tacke (Publisher): Blind Spots – eine Filmgeschichte der Blindheit vom frühen Stummfilm bis in die Gegenwart. [Blind Spots – A History of Blindness in Film from the Early Silent Movies to the Present] Bielefeld: transcript 2016, p. 7-36.
  • ‘I can see now!’ Charlie Chaplin’s City Lights (1931) and Samuel Beckett’s Film (1965). In: Alexandra Tacke (Publisher): Blind Spots – eine Filmgeschichte der Blindheit vom frühen Stummfilm bis in die Gegenwart. [Blind Spots – A History of Blindness in Film from the Early Silent Movies to the Present] Bielefeld: transcript 2016, p. 57-76.
  • Wahlverwandtschaften zwischen der heiligen Odilia und Ottilie in Goethes Wahlverwandtschaften [Elective Affinities Between St. Odilia and Ottilie in Goethe’s Elective Affinities] (1809). In: Cordula Nolte (Publisher): Phänomene der »Behinderung« im Alltag – Bausteine zu einer Disability History der Vormoderne [Phenomena of »Disability« in Daily Life – Components of a History of Disability in the Pre-Modern Era]. Korb 2013.
  • The Desk-Murderer and the Corporate Executive: (Re-)concretizing the »Banality of Evil« in The Specialist and The Himmler Project. In: German Critique, No. 123, Fall 2014  [Main topic: German Memory and the Holocaust: New Films] , p. 75-93.
  • Mauer/Projektionen. Mauerbau und -fall im kulturellen Gedächtnis [Walls/Projections. The Construction and Fall of the Wall in Cultural Memory]. In: Saskia Handro; Thomas Schaarschmidt (Publishers): Aufarbeitung der Aufarbeitung. Die DDR im geschichtskulturellen Diskurs [Reappraisal of the Reappraisal. The GDR in Cultural History Discourse]. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag 2011, p. 172-183.
  • Das Blindekuhspiel in Literatur und Malerei des 18. Jahrhunderts [The Blind Man’s Bluff Game in Literature and Paining in the 18th Century]. In: Zeitschrift für Germanistik [Journal for German Studies], Issue 3 (2011), p. 535-547.
  • Höhenflüge und Abstürze: Pilotinnen in den 20er und 30er Jahren [Flights and Falls of Fancy. Female Pilots in the 20s and 30s]. In: Julia Freytag, Alexandra Tacke (Publishers): City Girls. Bubiköpfe und Blaustrümpfe in den 1920er Jahren. [City Girls. Bobs and Blue Stockings in the 1920s] Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2011, p. 189-208.
  • Einleitung. In: Julia Freytag, Alexandra Tacke (Publishers): City Girls. Bubiköpfe und Blaustrümpfe in den 20er Jahren. [Introduction. City Girls. Bobs and Blue Stockings in the 1920s] Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2011, p. 9-19.
  • Schreibtischtäter und Weltkonzernchef: Re/Konretisierungen der »Banalität des Bösen« in UN SPÉCIALISTE und das HIMMLER-PROJEKT [(Re)concretization of the »Banality of Evil« in UN SPÉCIALISTE and the HIMMLER-PROJECT.]. In: Claudia Bruns, Asal Dardan (Publishers): »Welchen der Steine du hebst…« Filmische Erinnerungen an den Holocaust [Which Stone You Lift… Cinematic Remembrance of the Holocaust]. Berlin: Bertz + Fischer 2011, p. 121-133.
  • Carmen im Blick. Die Funktion der Rahmungen in Prosper Mérimées Novelle und Georges Pichards Comic [A Look at Carmen. The Function of the Framings in Prosper Mérimée’s Novella and George Pichard’s Graphic Novel]. In: Kirsten Möller, Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): Carmen. Ein Mythos in Literatur, Film und Kunst [Carmen. A Myth in Literature, Film and Art]. Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2010, p. 25-34.
  • Einleitung. In: Kirsten Möller, Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): Carmen Ein Mythos in Literatur, Film und Kunst [Introduction. A Myth in Literature, Film and Art]. Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2010, p. 7-12.
  • Frauen auf der Flucht. Nacht fiel über Gotenhafen (1959), Die Flucht (2007) und Die Gustloff (2008) im Vergleich [Women on the Run. A Comparison of Night Fell on Gotenhafen (1959), The Escape (2007) and The Gustloff (2008)]. In: Elena Agazzi, Erhard Schütz (Publishers): Heimkehr: Eine zentrale Kategorie der Nachkriegszeit. Geschichte, Literatur und Medien [Returning home: A Central Category of the Post-War Era. History, Literature and Media]. Berlin: Duncker & Humboldt 2010, p. 229-242. (with Geesa Tuch)
  • Weibliche Umdeutungen von Mal- und Körper-Aktionen der 50er Jahre. Zu Shigeko Kubotas Vagina Painting und Rebecca Horns Bleistiftmaske [Female Reinterpretations of Painting and Body Campaigns in the 50s. On Shigeko Kubota’s Vagina Painting and Rebecca Horn’s Pencil Mask]. In: Dagmar von Hoff, Anett Holzheid (Publishers): Identität und Gender. Aspekte medialer Verwandlungen [Identity and Gender. Aspects of Media Transformations]. Munich: Meidenbauer 2010, p. 99-118.
  • Einleitung. Dandyismus, Dekadenz und die Poetik der Pop-Moderne [Introduction. Dandyism, Decadence and the Poetry of the Pop-Modern Era]. In: Alexandra Tacke, Björn Weyand (Publishers): Depressive Dandys. Spielformen der Dekadenz in der Pop-Moderne. [Depressed Dandies. Variations on Decadence in the Pop-Modern Era] Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2009, p. 7-17.
  • Zwischen LeseLUST und PorNO: zum Vor- und Nachspiel von Elfriede Jelineks Lust [Between a LUST for reading and porNO: on the Prelude and Epilog of Elfriede Jelinek’s Lust]. In: Cathrine Theodorsen, Sabine Müller (Publishers): Jelinek und die Tradition – Jelinek und das Umfeld [Jelinek and Tradition – Jelinek and the Environment]. Vienna: Praesens Verlag 2009, p. 155- 176.
  • Einleitung. [Introduction]. In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder der Wende. [Afterimages of the Reunification of Germany] Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2008, p. 7-16.
  • Die Mauer im Kopf. Mauerbau und -fall im kollektiven Gedächtnis [The Wall in Our Minds. The Construction and Fall of the Wall in the Collective Memory]. In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder der Wende. [Afterimages of the Reunification of Germany] Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2008, p. 301-318.
  • De/Festing Hitler: Das Spiel mit den Masken des Bösen [Hitler: The Play with the Mask of Evil]. In: Erhard Schütz, Walter Hartwig (Publishers): Zeitgeschichte in der Literatur nach 1945 [Contemporary History in Literature after 1945]. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2008, p. 266-285.
  • »The book stripped bare«: Rebecca Horns Künstlerbuchwerke und -objekte [Rebecca Horn’s Artistic Books and Objects]. In: Bernhard Spies, Dagmar von Hoff (Publishers): Textprofile – intermedial. [Text Profiles – Intermedial]. Munich: Meidenbauer 2008, p. 231-250.
  • Einleitung. [Introduction]. In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder der RAF [Afterimages of the RAF]. Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2008, p. 7-23.
  • Bilder von Baader [Images of Baader]. Leander Scholz’ Rosenfest (2001) and Christopher Roth’ Baader (2002). In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder der RAF [Afterimages of the RAF]. Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2008, p. 63-87.
  • Einleitung. [Introduction]. In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder des Holocaust [Afterimages of the Holocaust]. Cologne/Weimer/Vienna Böhlau 2007, p. 7-17.
  • Auf Spurensuche in Buchenwald: Rebecca Horns Konzert für Buchenwald (1999) [Searching for Traces in Buchenwald: Rebecca Horn’s Concert for Buchenwald (1999)]. In: Inge Stephan, Alexandra Tacke (Publishers): NachBilder des Holocaust [Afterimages of the Holocaust]. Cologne/Weimar/Vienna: Böhlau 2007, p. 125-144.
  • Zwei oder drei Dinge über Malte Ludins Film 2 oder 3 Dinge, die ich von ihm weiß [Two or Three Things about Malte Ludin’s film 2 or 3 Things I Learned from Him]. In: Margit Frölich, Christian Schneider, Karsten Visarius (Publishers): Das Böse im Blick. Die Gegenwart des Nationalsozialismus im Film [A Look at Evil. The Presence of National Socialism in Film]. Munich: edition text + kritik 2007, p. 191-203.
  • »Sie nicht als Sie«: die Nobelpreisträgerin Elfriede Jelinek spricht »Im Abseits«[»Her Not as Her«: The Nobel Prize Winner Elfriede Jelinek speaks »In the Offside«.]. In: Christine Künzel, Jörg Schönert (Publishers): Autorinszenierungen: Autorschaft und literarisches Werk im Kontext der Medien [Authors’ Productions: Authorship and Literary Work in the Context of the Media]. Würzburg: Könighausen & Neumann 2007, p. 191-209.
  • Aus dem Rahmen (ge-)fallen: Tableaux vivants in Goethes Wahlverwandtschaften und bei Vanessa Beecroft [Fall(en) from the Box: Tableaux Vivants in Goethe’s Elective Affinities and in Vanessa Beecroft’s Work]. In: Frieder Missfelder, Helga Lutz, Tilo Renz (Publishers): Äpfel und Birnen. Illegitimes Vergleichen in den Kulturwissenschaften [Apples and Pears. Illegitimate Comparisons in Cultural Sciences]. Bielefeld: Transcript 2006, p. 73-93.

Manual Entries

  • Elfriede Jelinek: Die Klavierspielerin [The Pianist] (1983). In: Pia Janke (Publisher): Jelinek-Handbuch [Jelinek Manual]. Stuttgart: Metzler 2013, p. 95-102.
  • Flucht und Vertreibung. Einleitung [Escape and Displacement. Introduction] (with Kirsten Möller). In: Erhard Schütz, Elena Agazzi (Publishers): Handbuch Nachkriegsliteratur. Literatur, Sachbuch und Film in Deutschland (1945 – 1962) [Manual of Post-War Literature. Literature, Non-Fiction Books and Film in German (1945 – 1962)]. Berlin: DeGruyter 2013, p. 243-252.